Johdanto
Rautatieverkostojen pituudet olivat vielä vuonna 1850 Iso-Britanniassa, Saksassa, Venäjällä ja USA:ssa lyhyitä.

Rautateillä kuljetettiin lähinnä pelkästään rahtia. 1910 vuoteen mennessä rahti ja nyt myös matkustajat pystyivät kulkemaan rautateitä pitkin yhä useampaan kolkkaan näissä maissa.

Teollistuminen on yksi suurimmista syistä rautatie teollisuuden kasvuun. Rautatiet olivat suurimpia raudan käyttökohteita.

Vertaillessa maiden rautatieverkostojen pituuksia kilometreittäin, on otettava huomioon maiden koko erot.

Suurella Venäjällä 67 000 km laaja verkosto on suhteutettuna pieni verrattuna pieni kokoisen Saksan 61 00 km laajuiseen verkostoon.

Ote
USA:ssa rautatieverkosto laajeni kaikkein eniten 1850-1910 välisenä aikana. Suuri kasvu johtui maan isosta koosta.

Yhdysvaltalaisten oli keksittävä tapa, miten kulkea pitkä matka paikasta toiseen ja rautatiet osoittautuivat kaikkein kannattavimmaksi vaihtoehdoksi.

Rautateiden suunnittelu ja rakentaminen Yhdysvalloissa eteni nopeasti ja satunnaisesti ilman niiden rakentamiseen luvan myöntäneiden osavaltioiden ohjausta tai valvontaa.

Yhdysvalloissa esiintyi suurta kilpailua kanavayhtiöiden ja rautatieyhtiöiden välillä. Kilpailu yhtiöiden välillä innoitti yrityksiä keksimään uusia reittejä ja nopeuttamaan niiden rakentamista.

Saksan yhdistyminen vuonna 1871 vauhditti konsolidaatiota, kansallistamista valtionyhtiöiksi ja se nopeutti rautatieverkoston kasvua.

Yhdistymisen jälkeen saksalaisten asenteet muuttuivat ja he vaativat valtiolta rautatiejärjestelmän kehittämistä.

Heidän mielestään rautatieverkostolla oli tärkeä sota strateginen merkitys. Ensin vain suurimpien kaupunkien välille alettiin rakentaa rautatie yhteyksiä.