Johdanto
Tilastotiedon perusteella voidaan nahda, etta Britannia oli ensimmaisenâ rautateiden kehityksessa. Tama johtuu siita, etta Britannia oli ensimmainen teollistuva valtio ja sen teollistuminen alkoi 1800-IuvuIIa.

Hoyrykoneen kehityksen myota keksittiin hoyryveturi ja nain koko konsepti rautateista varmeni. Taman jalkeen teollistumisen kehitys ja uudet innovaatiot ovat levinneet muualle maailmaan.

Alkanut nopea teollistumisen ja talouden kehityksen 1800-IuvuIta kuitenkin pitkalti hidastuu Britanniassa ja maa jaa muihin verrattuna hieman jalkeen. Tama pitkalti selittaâ hidasta radanpituuden kasvua.

Venaja ja Saksa kaytannossa molemmat tuplaavat radanpituuksiaan 20 vuoden vâlein. Saksasta tuli Euroopan suurimpia voimia ja terastuotanto Saksassa oli loistavaa mahdollistaen rautateiden kehitysta.

Venajalla tilanne terasteollisuuden kannalta oli myoskin hyva, mutta erityisesti tydvoimaa oli hyvin saatavilla. Venâj9II9 on laaja pintala ja siksi suuri tarve rautatieverkostolle.

Ei tule unohtaa, etta saksalaiset tunkeutuivat Neuvostoliittoon Suomen, Puolan, Romanian, Bulgarian ja Unkarin lavitse.