Johdanto
Kun kuluttaja ostaa jonkin tuotteen, hän ei usein tiedä tuotteen taustasta juurikaan mitään.
Syy piilee brändien vilpillisyydessä ja epärehellisyydessä. Vastuuttomasti ja epäeettisesti valmistettujen tuotteiden peittely on brändeillä yleistä.
Ympäristölle haitalliset, huonolaatuiset, ylihintaiset, suuren vesijalanjäljen omaavat vaatteet ovat esimerkkejä vastuuttomista tuotteista.
Ideana brändäyksessä ja mainostamisessa on tuoda esille brändin olemus ja piirteet, kuten heidän ylistämä elämäntapa.
Marimekko mainostaa elämätapaansa näin ”Löydä itsestäsi villikukan vahvuus”. Kuluttajat tuntevat Marimekon laadukkaana suomalaisena brändinä, mutta viime vuosina Marimekko on siirtänyt tuotantoa myös ulkomaille.
Ulkomailla Marimekon tuotteet tuotetaan halvemmalla alihankkijalla, jonka myötä tuotteiden laatu on heikentynyt, josta valtaosa normaaleista kuluttajista eivät tosin tiedä.
Valtaosa kuluttajista eivät ole muutoksesta tietoisia, joka on epäreilua kuluttajia kohtaan. Ehkä pian kuluttajat tajuavat, että eivät löydä Marimekon tuotteista enää ”villikukan vahvuutta”.
Hyvän imagon ylläpidon vuoksi on luonnollista, että brändit eivät tuo esille avoimesti näitä seikkoja.
Brändeillä saattaa olla useampia syitä, miksi tekevät tietynlaisia valintoja, mutta kuitenkin syy suurella osalla brändeistä ovat raha ja tuotto.
Kun rahaa halutaan tehdä mahdollisimman paljon, brändit joutuvat tekemään uhrauksia esimerkiksi laadun tai ympäristöystävällisyyden suhteen.
Esimerkiksi sähköautojen litiumakkujen tuotanto on ympäristöhaitallista ja ihmisoikeuksia rikkovaa raaka-aineiden louhintaa, tätä useat kuluttajat eivät käsitä, kun on uuttaa autoa ostamassa.
Useat kuluttajat elävät uskossa, että sähköautot ovat hyväksi ympäristölle, mikä ei ole täysin totta. Jaksaminen ei riitä monilla kuluttajilla, kun asioita pitäisi selvittää ja hankkia tietoisuutta.
Ote
Koripalloilijoiden oletetaan pukeutuvan verryttelyasuihin ja tyylikkäisiin Jordan brändin lenkkareihin.
Koen itse lähes joka päivä mulkoilevia katseita jopa omilta tiimiläisiltäni, kun kävelen treeneihin bootsit jalassa ja nahkatakki ylläni.
Ylen nettisivustoilla 28.8.2018 julkaistussa uutisessa ”Brändikiusaamiseen on vaikea puuttua – tutkija neuvoo, miten nuori voi siltä välttyä” Tiina Salumäki haastattelee yläkouluikäisiä nuoria brändivaatteista ja tuotteista.
Oman tyylin löytäminen on nykyään haastavaa, kun joutuu välttelemään varsinkin nuoruudessa pukeutumisen ääripäitä, jotta ei tulisi kiusatuksi.
Harmillista yksilön näkökulmasta, koska oman tyylin löytäminen voi olla merkittävä osa oman persoonallisuuden muodostamista.
Huomaan, kuinka monet meidänkin koulussamme välttelevät brändikiusaamista välttelemällä ääripäitä pukeutumisessa.
Salumäen uutisessa haastatellaan 14-vuotiasta poikaa, joka kertoo, että hänelle on sanottu ”mee pois, hirtä ittes, sä pilaat meidän maineen” koska käytti markettien omia merkkejä.
Lokerointi, esimerkiksi vaatteiden tai omistaman puhelimen perusteella on ongelma, josta on vaikea päästä eroon.
Ennen henkilöön tutustumista jotkut ihmiset pitävät jo henkilöä outona, jos hän omistaa Android-puhelimen Brändeillä on suuri vastuu parantaa näitä ongelmia olemalla vastuullinen, esimerkiksi olla sijoittamatta paljon vettä vaativaa tuotantoa jo valmiiksi kuiville alueille.
Vastaa