Johdanto
Tamperelainen diplomi-insinööri Antti Räikkä ottaa kantaa nykyisin todella useasti otsikoissa olevaan aiheeseen, sähköautoihin

mielipidekirjoituksessaan Sähköauton akkuongelma ratkeaa, kun akun omistaa jakeluyhtiö (HS 16.8.2019). Hän ajattelee sähköauton tulevan halvemmaksi, kun akun omistaa jokin muu taho kuin itse auton omistaja.

Ote
Räikkä ehdottaa, että nykyisten polttoaineen- ja sähkönjakelupisteiden yhteyteen tulisi automaattirobotiikalla toteutettuja akunvaihtopisteitä

joissa tyhjentynyt akku vaihdettaisiin uuteen vain minuuteissa, kun vastaavasti akun täyteenlataaminen nykyisen kaltaisella “pikalaturilla” kestäisi mallista ja laturista riippuen puolesta tunnista tuntiin.

Pikalaturi on laitettuna lainausmerkkeihin, koska Suomen nykyiset pikalaturit ovat tasan yhtä laturia lukuunottamatta teholtaan 50 kW eli esimerkkiautona käytettävän Hyundai Kona Electricin 64 kWh: