Johdanto
Pisa-oppimistulokset kertovat, että Suomessa nuorten oppimistaso on laskussa, kertoo Olli Luukkainen kirjottamassaan kolumnissaan Opettaja-lehdessä numerossa 50/2013.
Hänen mielestään toiminnallisuudella voitaisiin parantaa oppimishaluja sekä yleensä myös oppimistuloksia.
Toiminnallisuus on parantanut ainakin minun oppimistuloksia, muistan paremmin asioita, kun niistä on saanut tunnilla keskustella tai tehdä joitakin ryhmätöitä.
Ote
Lisäksi olen samaa mieltä kuin Olli Luukkainen, kun hän sanoo, että ’’Oppiminen tapahtuu parhaiten nimenomaan jokaisen omien ponnistelujen seurauksena.
Lapset on saatava kehittämään lahjakkuuttaan potentiaalinsa ylärajoille.’’. Kun joutuu tekemään töitä oppimisen eteen
asiat jäävät paremmin ja pidempään mieleen, kuin silloin kun tekee tehtävät niitä suuremmin ajattelematta.
Oppilaille, jotka osaavat jo asiat, pitäisi antaa normaalien tehtävien lisäksi vähän vaikeampiakin tehtäviä, jolloin he joutuvat myös tekemään töitä vastauksien eteen ja heille tulee parempia oppimistuloksia.
Vastaa